Wim Kusters

Wim Kusters Marketing consultant docent

Ervaring

Bijna 30 jaar ben ik werkzaam geweest op marketingposities in de autobranche bij een importeur (Renault) en verschillende middelgrote leasemaatschappijen. Daarna vond ik de tijd rijp om mijn marketingkennis breder in te zetten en ben ik mijn eigen bedrijf Aveseer Marketing gestart; opgericht op 1 januari 2012. Enerzijds gestuurd door de ambitie mijn kennis over te dragen. En anderzijds om bedrijven daarmee te ondersteunen. Dit heeft geleid tot een verdeling van mijn tijd. Twee dagen lesgeven op de IVA in Driebergen en de overige dagen van de week beschikbaar zijn voor opdrachten op het gebied van marketing, strategie, lead management, social media, content management, online, etc.


Vanaf juli 2012 t/m december 2014 ben ik, in de overige weekdagen dat ik geen les gaf, als freelancer actief geweest bij BMW Financial Services met het project CUBE. Dat was een wereldwijd project van de introductie van de BMW i subbrand met de BMW i3 en BMW i8. Mijn directe betrokkenheid was onder meer het mede ontwikkelen van de financiële architectuur van het direct sales proces. En ook het ontwikkelen van het product BMW Add-on Mobility en van de Total Cost of Ownership calculator.

Na afsluiting van dat project heb ik me toegespitst op het succesvoller maken van verschillende bedrijven. Daarbij met name gericht op strategievorming en de inzet van online mogelijkheden.

Docent

Op maandag en dinsdag geef ik dus marketingles aan de IVA Driebergen Business School. Bijzonder leuk werk waarbij ik veel van mijn ervaring in het bedrijfsleven in de lessen kan inbrengen. Daardoor gaat marketing voor de studenten ook veel meer leven dan wanneer alleen de theorie behandeld wordt.

Coach

Vanaf april 2011 begeleid ik ook voor opleider SRM studenten die afstuderen voor het diploma Digital Marketeer NIMA-B. Elk half jaar neem ik daarvoor drie studenten onder mijn hoede. Ik coach hen in het maken van een online marketingplan en dat te kunnen verdedigen voor de examencommissie.
Sinds mei 2016 ben ik ook Qualified Nima Examiner.

Missie en visie

Kennen je (toekomstige) klanten jouw missie en visie?

"Een missie is waar je voor gaat en een visie is waar je voor staat."
Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een duidelijk doel voor ogen. En dat doel kan je op vele manieren bereiken. Vaak zie ik dat men daarvoor een marketing tool of methode gebruikt. Zoals adverteren op Facebook, SEO op je website, netwerken, enz. Allemaal uiterst succesvol als je dat goed en consequent uitvoert. Maar wat je je ook moet afvragen: zit daar een strategie achter, zodat je doelgroep je daarin herkent? Wat is je propositie? En past dat bij je missie en visie? Is je organisatie daar ook op ingericht? En hoe is dat zichtbaar voor je (toekomstige) afnemers?

Samenhang versterkt

Die samenhang is o zo belangrijk. Want je kunt je natuurlijk wel focussen op één tool, zoals bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn, maar dat moet dan geen eigen leven gaan leiden. Dat moet passen binnen je bedrijf. Het moet dezelfde "look and feel" hebben en dus naadloos aansluiten op alle processen en de uitstraling van je bedrijf. Dat maakt dat je bedrijf herkenbaar is voor anderen die van jouw producten en/of diensten gebruik kunnen maken. Dat ze je de handel gunnen. Dat maakt dat je onderscheidend bent van je concurrenten en dat vergroot de kans op succes drastisch.

Waar sta en ga ik voor?

Daarom kijk ik ook met jou naar het punt op de horizon dat jij als doel hebt uitgekozen. En vervolgens kiezen we de beste strategie en middelen om daar te komen. En dat alles in de juiste samenhang.
Mijn missie is dan ook om bedrijven succesvoller te maken en mijn visie is door dat te doen met een effectieve marketingondersteuning van hoge kwaliteit.

marketing Missie doel

Daarom wil ik graag altijd eerst een vrijblijvend intakegesprek met je om je bedrijf te analyseren, de problemen en behoeften in kaart te brengen en je doelen te verkennen. Als we dan een klik hebben kom ik vervolgens met een plan van aanpak om het gewenste resultaat te gaan realiseren en na je akkoord kunnen we aan de slag.

Opleiding

Ik studeerde werktuigbouwkunde en motorvoertuigentechniek, hoger management en marketing (Nima-C). In 2009 ben ik benoemd tot Senior Marketing Professional (SMP). Dit is een door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) gecertificeerde titel. Voorwaarde voor het behoud van deze titel is dat je jezelf blijft bijscholen op het marketingvlak. (Permanente Educatie).