juni 22

Senior Marketing Profs On Tour

0  comments

Senior Marketing Profs On Tour

Gisteren ben ik naar de 1e bijeenkomst geweest van SMP On Tour. Een kort verslag en een video impressie vind je onderaan dit bericht.

Veel inhoudelijke gesprekken gevoerd over marketingvraagstukken en het vak in zijn algemeenheid. Zoals o.a.: Gebruiken we in 2020 nog schoolboeken? Hoe zullen de winkels er over 5 jaar uitzien?

Inspirerende sessies

Met name bij deze laatste vraag wil ik even stilstaan, want we hadden een mooie brainstorm met marketeers van Coolblue, marketeers van fysieke winkels en “onafhankelijke” marketeers. Hieronder volgen enkele opmerkingen.

We waren er met z’n allen wel van overtuigd dat het wijzen van de fysieke winkels naar de webwinkels, als dé oorzaak voor de vele faillissement, wel wat te gemakkelijk is. Waar Coolblue zegt, “Alles voor een glimlach”, zijn er nog veel bricks die het niet lukt om een glimlach op het gezicht van hun klanten te toveren. Ook weten zij vrij weinig van hun klanten. Waar webshops vragen naar klantgegevens en zelfs naar hun interesses, verlaten klanten de winkel met het gekochte, zonder dat de winkelier weet aan wie het artikel is verkocht. En natuurlijk, het ene product leent zich veel beter voor online verkoop dan het andere, maar voor elk product/marktcombinatie moet toch een creatieve propositie te vinden zijn?

Creativiteit gewenst

Mooie voorbeelden zijn de flagship stores. Daar vind je beleving. Je kunt de producten voelen, ruiken, proberen en er advies krijgen van specialisten. En mocht je het willen aanschaffen kan dat ter plekke online geregeld worden. En de volgende morgen krijg je het thuisbezorgd. Ook heeft Blokker volgens ons een goede zet gedaan door hun winkels overzichtelijker te maken en de webshop te integreren in hun website. Voldoende artikelen in de winkel, alle artikelen in de webshop. Niet op voorraad in de winkel: ter plekke online bestellen.

De slotconclusie leidde als volgt.

Fysieke winkels neem je productgroep(en) onder de loep en ga goed onderzoeken welke doelgroepen daarbij horen, hoe hun huidige koopgedrag is en hoe hun koopgedrag zou kunnen veranderen in de nabije toekomst. Ga dan met specialisten (zoals Senior Marketing Professionals) in gesprek over hoe je het beste deze consument kunt verleiden. Online of offline, of een combinatie van beide. Creëer de juiste beleving en bied de gewenste service.

Wordt vervolgd!

http://www.nima.nl/senior-marketing-professionals-on-tour-parade-marketing-adepts/

Nima SMP

Loved this? Spread the word


Over de auteur

Eigenaar Aveseer Marketing.
Specialismen: Strategie en Digital Marketing.
Certified Partner van ActiveCampaign

Wim Kusters

Related posts

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

>
Secured By miniOrange