Wat Is Marketing Automation?

Als je het over Marketing Automation hebt, dan komen daarin twee activiteiten samen die elkaar versterken: 

marketingactiviteiten en automatiseren.

1+1=3

Het primaire doel van marketing automation is het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit van je marketingactiviteiten. Dus meer doen en meer bereiken met minder of dezelfde middelen.

De e-mailmarketingsoftware van ActiveCampaign is de ideale tool om marketing automation uit te voeren. Hier ben ik een groot fan van.

Starten met ActiveCampaign?

Gratis proefaccount van 14 dagen. Stopt automatisch.
Geen betaalgegevens nodig.

Starten met ActiveCampaign?

automation laptop
activeCampaign Partner

In De Praktijk

Mooi die theorie, maar hoe gaat het dan in de praktijk? Heel veel bedrijven, van groot tot ZZP'ers, passen het al toe. Feit is dat je een heleboel activiteiten kunt automatiseren die je normaal gesproken handmatig doet. Zoals reageren op vragen van klanten. Het verstrekken van informatie. Het doen van aanbiedingen. Het versturen van nieuwsbrieven. Het updaten van klantgegevens. Het invoeren van klantgegevens. Het On Top Of Mind blijven bij klanten, enz. Mogelijkheden te over. Eenmaal ingericht hou je tijd over om de zaken te doen waar je je bedrijf voor bent gestart en goed in bent, terwijl op de achtergrond je nieuwe klanten automatisch binnenkomen en je huidige klanten automatisch op de hoogte gehouden en geholpen worden. Zaken die er bij drukte nog wel eens bij in schieten.

De Basis

De basis van je marketingactiviteiten is e-mailmarketing. Dit is al sinds het begin van de online mogelijkheden dé meest succesvolle en efficiëntste manier om contact te houden met je doelgroep. Want als je kijkt naar het gemiddelde percentage van de e-mails die geopend worden (Confirmed Open Rate), dan stijgt dat nog elk jaar met enkele procentpunten. Dat lag in 2020 rond de 40% (Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2021). En dan hebben we het alleen nog maar over commerciële e-mails. Als je het hebt over marketing automation, waarmee je heel gerichte e-mails kunt versturen naar je juiste persoon, met de juiste informatie, gepersonaliseerd en op het juiste moment, dan is de COR veel hoger. Bij mijn ActiveCampaign klanten komt de COR gemiddeld boven 75%. Ook de conversie is een stuk hoger. Is de conversie op een gemiddelde website al goed als het rond de 2% schommelt, conversies via marketing automation zijn vaak 4 keer hoger!

Jouw Gegevens

Hoezo jouw gegevens? Ja, de data van contacten die in jouw e-maillijst komen zijn jouw gegevens. Bij marketing automation worden de contactgegevens van leads en klanten automatisch opgeslagen in een lijst. Jouw lijst. Jouw e-mailbestand. Die contactgegevens komen daar alleen in terecht als iemand een formulier op jouw website heeft ingevuld. Bijvoorbeeld als men onder andere een e-book wil hebben, of een artikel uit je webshop koopt, of zich opgeeft voor een nieuwsbrief, of zich inschrijft voor een webinar, training of event, enz. Daarmee geeft de persoon jou ook het recht om hem/haar te mailen. Als men verder geen e-mails meer wil ontvangen, dan schrijf hij/zij zich uit via de uitschrijflink die verplicht in elke e-mail is opgenomen. Dat betekent tevens dat jij alleen maar contacten in je e-mailbestand hebt staan die geïnteresseerd zijn in wat jij hen te bieden hebt. Succes verzekerd! Een bekende spreuk binnen online marketing is daarom dan ook: "The money is in the list."

En hoe zit het dan met volgers en likes op social media? In principe heb jij die ook als je op social media actief bent en hoe meer hoe beter. Maar die gegevens zijn niet van jou. Jij mag ze niet ongevraagd mailen. Dat kan heel vaak ook niet want bijna niemand geeft een e-mailadres op. Op het moment dat jij geblokt wordt door bijvoorbeeld Facebook of Youtube, ben jij ook op slag alle volgers en likes kwijt. Met andere woorden: je bent overgeleverd aan deze platformen. Als zij iets aan hun voorwaarden of regels wijzigen heb jij daar last van. Met e-mailmarketing heb je daar geen last van. Stel dat je overstapt naar een andere e-mailprovider, omdat je niet tevreden bent over jouw provider of dat deze ermee stopt, dan kan je altijd je contacten veilig stellen. 

Starten met ActiveCampaign?    

Gratis proefaccount van 14 dagen. Stopt automatisch. Geen betaalgegevens nodig.

Waarom Marketing Automation Met ActiveCampaign?

Persoonlijke mails

Verstuur gepersonaliseerde mails naar een, of enkele of alle personen tegelijk naar alle personen in je mail bestand. Direct of op een gepland moment. Je blijft zo in contact met je klanten en prospects en dus top of mind.

Opeenvolgende mails

Verstuur een opeenvolgende reeks mails naar specifieke personen. Gebaseerd op hun interesses en online zoekgedrag op je website. Dus altijd de juiste mail naar de juiste personen.


Automations

Maak geheel geautomatiseerde procesflows (automations) die jouw, je leads en klanten voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Één keer inrichten en daarna verloopt alles automatisch.

Keuze uit veel templates

Je hebt de beschikking over meer dan 250 verschillende templates om je mail vorm te geven. Daarnaast kan je ook je eigen templates maken.


Nederlands

Hoewel ActiveCampaign Amerikaanse software is, zal jouw account geheel in het Nederlands zijn.

Ook mijn support en de trainingen zijn in het Nederlands.


Uitgebreide rapportages

Je beschikt over uitgebreide rapportages die je precies laten zien wanneer je mails geopend worden, wie dat gedaan heeft. Je kan dat zien per mail, per persoon, per groep, in totaal, enz. 


A/B testing

Met het vergelijken van verschillende uitvoeringen van je mails kan je met behulp van A/B testing zien welke mail het meest succesvol is. Zo kan je je e-mailmarketing optimaliseren.

Koppelingen met andere software

ActiveCampaign is te koppelen met honderden andere programma's en websites. Zoals CRM systemen als Salesforce, Woocommerce, WordPress, Shopify en vele andere.

>
Secured By miniOrange